Regulamin w sklepie internetowy to w zasadzie podstawa. Powinny znaleźć się tam odpowiedzi na większość pytań, które związane są z prowadzeniem sklepu oraz sprzedażą produktów. To tam sprzedawca określa prawa i obowiązki obu stron transakcji. Dobry regulamin nie tylko zabezpiecza interesy sprzedawcy przed ewentualnymi pozwami za klauzule niedozwolone, ale i wzmacnia zaufanie ze strony klientów i wpływa na sprzedaż.
Sprzedawca musi w regulaminie spełnić wiele obowiązków informacyjnych wobec klientów. Są one zawarte w kilku przepisach. Przede wszystkim regulamin sklepu internetowego powinien uwzględniać wymogi informacyjne, które wynikają z kodeksu cywilnego z roku 1964, ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z 2002 roku, ustawy o ochronie danych osobowych z roku 1997, ustawy o prawach konsumenta z roku 2014 itd. Dobry regulamin nie tylko zabezpiecza bezpieczeństwo sprzedawcy, ale i wzmacnia jego wiarygodność w oczach klientów. Oszczędza też jego czas, który musiałby poświęcić na odpowiadanie na pytania ze strony klientów.
Wiele osób zadaje sobie pytanie czy zdecydować się na gotowy już wzór regulaminu czy stworzyć go indywidualnie. Wpływ na to ma na pewno wiele czynników – cena, bezpieczeństwo, kompleksowość, czas przygotowania. Oczywiście najlepszym wyjściem wydaje się być regulamin dopasowany do potrzeb, ale dobrze sprawdza się na ogół także dobrze przygotowany wzór z praktycznymi objaśnieniami. Wiele zależy od budżetu jakim dysponuje przedsiębiorca oraz czasem jaki ma na przygotowanie regulaminu.
Na pewno rozwiązania dedykowane są droższe niż gotowe wzory, ale czasem nie ma potrzeby sięgania po nie. Zwykle najważniejszą kwestą jest bezpieczeństwo oraz kompleksowość. Dobrze napisany regulamin sklepu internetowego obejmuje swoim zakresem tematycznym wszystkie istotne kwestie, w tym także te dotyczące reklamacji czy ewentualnego zwrotu towaru. Im mniej pozostawia pola do interpretacji, tym lepiej, gdyż chroni to obie strony przed wszelkiego rodzaju problemami podczas przeprowadzania transakcji.