Pozycjonowanie sklepu internetowego to w zasadzie obecnie konieczność. Wysoka pozycja w wyszukiwarce przekłada się zwykle na wyższe obroty, a tym samym znacznie wyższe zyski. Z pozycjonowaniem związane są takie pojęcia jak SEM, SEO czy długi ogon. Na pozycję w wyszukiwarce wpływ ma zarówno treść znajdująca się na stronie, jak i jej kod źródłowy.
Sklepy, w których kod został zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarki uzyskują znacznie lepsze wyniki w wynikach wyszukiwania niż ma to miejsce w przypadku innych programów i systemów. Coraz więcej firm dostarcza zresztą swoim klientom optymalny kod HTML zgodny z aktualnymi standardami tworzenia stron internetowych oraz narzędzia integracyjne. Dzięki nim wyszukiwarki internetowe nie mają problemów z odczytywaniem danych stron www. Obecnie wszystkie nowe sklepy internetowe powinny być tworzone z wykorzystaniem nowoczesnej technologii RDW. W ten sposób mogą się bowiem w odpowiedni sposób wyświetlać także na urządzeniach mobilnych. Ma to ogromny wpływ na pozycjonowanie.
Działania promocyjne SEM mają z kolei na celu osiągnięcie większej widoczności w wynikach wyszukiwania. Za sprawą specjalnych systemów można samodzielnie sterować wyświetlaniem reklam oraz stawkami za kliknięcie z reklamę. Poza tym w przypadku wielu sklepów internetowych znaczny procent obrotów generują tzw wyszukiwania długiego ogona. To wyszukiwania polegająca na wpisaniu przez potencjalnych klientów zawężonej i konkretnej frazy. Dlatego też coraz większa liczba przedsiębiorców zwraca na to uwagę.
Ciekawym rozwiązaniem, które w ostatnim czasie zyskuje na popularności jest też skorzystanie z płatnych form pozyskiwania odwiedzin. Na to na celu zwiększenie ruchu na danej stornie www. To rozwiązanie bywa bardzo pomocne m.in. podczas prowadzenia okresowej promocji na dane produkty itd. Jednak w zakresie długoterminowym znacznie lepszym sposobem na pozyskiwanie klientów jest pozycjonowanie sklepu internetowego. To proces jednak wymagający sporego nakładu pracy i czasu.