Zastosowanie rozwiązań telematycznych może być dla kierowców drażliwym tematem. Każda możliwość gromadzenia informacji wrażliwych może wzbudzać podejrzenia, ale w tym przypadku niemal zawsze będą to obawy bezpodstawne.
Osoby zarządzające flotą nie są przecież bezimiennymi maszynami zaprogramowanymi na śledzenie swoich pracowników. Przeciwnie, są to osoby, które odpowiadają za bezpieczeństwo swoich kierowców i towarów chcą jak najlepiej zarówno dla swoich pracowników, jak i zleceniodawców. Możliwość kontroli trasy przejazdu jest dla nich bardzo ważnym narzędziem umożliwiającym im wykonanie swojego zadania. Tu praktycznie nie ma przegranych. Jedyne, co należy zrobić, to przedstawić to w odpowiedni sposób, na przykład poprzez stworzenie polityki prywatności obowiązującej w przedsiębiorstwie.
Monitoring pojazdów coraz bardziej popularny
Rozwiązania umożliwiające monitoring stają się coraz bardziej popularne, a ilość firm transportowych wykorzystujących je stale wzrasta. Zastosowanie ich w firmie to obecnie kwestia związana z byciem bardziej konkurencyjnym na wciąż rozwijającym się rynku usług transportowych; umożliwia firmom wykorzystanie ich maszyn w najbardziej efektywny sposób. Lepsze wykorzystanie paliwa, możliwość szybszego i bardziej efektywnego zarządzania pracą kierowców i transportem towarów czy tworzenie zindywidualizowanych raportów zawierających analizy uwzględniające styl jazdy czy czas pracy kierowców, a dzięki nim wpływanie na ich nawyki – to wszystko korzyści płynące z telematyki. Należy jednak pamiętać, że jak każda nowość może, i prawdopodobnie spowoduje, pojawienie się różnego rodzaju zastrzeżeń pracowników chociażby właśnie w kwestii prywatności. Te wątpliwości nie powinny być przez pracodawcę zbywane, przeciwnie, należy wyjaśniać na bieżąco. Choć może się to wydawać na pozór dość trudne, w rzeczywistości wcale takie nie jest. Wystarczy uświadomić pracownikom, że dba się o ich prywatność w takim samym stopniu jak oni sami. I należy do tego zadania podejść poważnie, bo bez tego nie będzie możliwe pełne wykorzystanie korzyści płynących z telematyki: spadnie zaufanie a wraz z nim i motywacja ludzi, a bez tego trudno sobie wyobrazić efektywnie działające przedsiębiorstwo odnoszące sukcesy na rynku.
Na szczęście dla osób zarządzających transportem i właścicieli firm transportowych istnieje kilka prostych rzeczy, które pomogą wyjaśnić zasadność stosowania rozwiązań telematycznych w ich firmie oraz rozwiać ewentualne wątpliwości i spowodować, że pracownicy je zaakceptują.
Czy warto korzystać z monitoringu GPS?
Jednym z pierwszych pytań, jakie przychodzą do głowy jest to związane z zaufaniem. Bo może szef mi zwyczajnie nie ufa, skoro zamierza uważnie analizować każdy mój krok? Podstawą ze strony właściciela firmy jest w tym wypadku szczerość – pracownicy muszą otrzymać jasną informację odnośnie tego, jakiego rodzaju informacje będą gromadzone i w jakim celu. Powinni mieć świadomość, że pracodawca nie zakłada im wraz z urządzeniami przysłowiowych kajdanek, jak również nie chodzi tu o odnotowywanie każdego potknięcia pracownika. Warto podkreślić, że monitoring floty jest przecież jednocześnie formą zabezpieczenia dla samego kierowcy, bo przecież to jego praca będzie rejestrowana i dzięki temu uniknie ewentualnych podejrzeń czy oskarżeń o niedopełnienie swoich obowiązków, poza tym będzie się przemieszczał bardziej efektywnie, po najbardziej optymalnie dobranych trasach, bez uciążliwego stania w korkach. Korzyścią dla kierowców będzie również eliminacja ręcznego wypełniania dokumentów, co chyba każdego potrafi przyprawić o ból głowy. Mogą się również pojawić wątpliwości co do monitorowania poczynań pracownika, który oficjalnie nie wykonuje już swoich obowiązków, a w danej chwili wykorzystuje samochód do celów prywatnych (o ile oczywiście ma na to oficjalne zezwolenie). Urządzenia mogą w takiej chwili zostać po prostu wyłączone z chwilą zakończenia zmiany. Oczywiście należy zapewnić wszystkim, zarówno kierowcom jak i operatorom floty, odpowiednie szkolenia z obsługi urządzeń i dedykowanych aplikacji.
A przede wszystkim warto być szczerym i otwarcie rozmawiać z pracownikami o planowanych zmianach. Większość ludzi mimo wszystko zrozumie jak wiele korzyści można osiągnąć poprzez zoptymalizowanie całego procesu, a więc i ich pracy.
Źródło: Tom Tom – Ekologiczna jazda