Testy A/B to potężne narzędzie badawcze, które wykorzystuje wielu specjalistów ds. marketingu. Dlaczego tak bardzo je kochamy? Bo dzięki nim możemy w prosty sposób sprawdzić, który komunikat/tytuł/kreacja graficzna będzie bardziej skuteczny dla danej grupy docelowej i w ten sposób zwiększyć przychody dla naszego sklepu internetowego! Brzmi super, prawda? Z tego artykułu dowiesz się, czym są testy A/B i jakich błędów nie popełniać, aby były naprawdę miarodajne.

Czym są testy A/B?

Testy A/B to inaczej testy porównawcze. Ich główną zasadą jest porównanie dwóch bardzo podobnych wersji tego samego projektu, aby zobaczyć, który wariant zmiennego elementu jest bardziej skuteczny. Może to być np. inna nazwa nadawcy e-maila albo inny kolor przycisku call-to-action na stronie internetowej. Dzięki takim testom dowiesz się, który wariant bardziej przemawia do klientów, co pozwoli Ci na stworzenie jeszcze skuteczniejszych kreacji. Testy tego typu są stosowane od dawien dawna i znalazły szerokie zastosowanie w świecie Internetu. Wykorzystuje się je przy tworzeniu nowych witryn internetowych, wysyłaniu newsletterów, w przypadku copywritingu itd.

Jak przeprowadzić skuteczne testy A/B?

Testy A/B mogą zauważalnie podnieść skuteczność Twoich kampanii, jednak aby tak się stało, musisz przeprowadzić je w sposób właściwy. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które ułatwią Ci to zadanie.

1. Testuj tylko jedną zmienną w tym samym czasie

Sama nazwa testu A/B wskazuje na to, że za jego pomocą powinieneś badać dwa warianty jednej zmiennej, np. sprawdzić który tytuł maila będzie cieszył się większym zainteresowaniem Twoich klientów, a tym samym częściej konwertował. Dlaczego powinieneś skupić się na pojedynczych elementach? To proste! Jeżeli zmienisz dwa elementy (np. temat oraz nadawcę) nie będziesz wiedział, która z tych zmian miała znaczący wpływ na decyzję odbiorcy.

 2. Zastosuj zasadę 10-10-80

Twoja grupa badanych powinna być odpowiednio duża i właściwie podzielona. Zasada 10-10-80 zakłada, że wersję testową wysyła się do 20% osób z całej bazy danych (10% otrzymuje wersję A, a 10%  – wersję B), po czym do pozostałych 80% wysyła się tę wersję, która zwyciężyła w przeprowadzonym wcześniej teście. Oczywiście jest to pewne uproszczenie. Przy dużej bazie danych grupa badanych może być mniejsza, z kolei przy mniejszej  – wyraźnie większa.

 3. Zadbaj o losowość

Aby Twoje testy były miarodajne, musisz zatroszczyć się o to, aby dwie wersje Twojego projektu  zostały wysłane losowo. Wysłanie wersji A do pierwszych 10% listy, a wersji B do kolejnych 10% odpada. Ważne jest, aby w tym teście brali udział wszyscy Twoi klienci  – zarówno kobiety, jak i mężczyźni, osoby młode i starsze, ludzie, którzy kupili u Ciebie coś niedawno i ci, którzy mogli już zapomnieć o Twoim istnieniu. Tylko 100% losowość zapewni Ci wartościowy wynik badań.

Jeżeli zajmujesz się marketingiem internetowym, testy A/B staną się Twoimi prawdziwymi przyjaciółmi. Pamiętaj jednak, aby nie odkładać ich na półkę! Testy to ciągły proces – zawsze możesz coś zmienić, aby uzyskać lepszy efekt. A jeżeli marzy Ci się narzędzie, które ułatwi Ci ich przeprowadzanie i wykorzystywanie ich wyników w e-mail marketingu oraz podczas kampanii lojalnościowej, poznaj nowoczesny system CRM edrone!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here