Prowadząc własną działalność gospodarczą, z całą pewnością chcielibyśmy, aby o jej istnieniu wiedziało jak najwięcej potencjalnych klientów. Chęć przyciągnięcia do siebie maksymalnej ilości konsumentów przyświeca każdemu przedsiębiorcy bez wyjątku – niezależnie czy prowadzi on firmę handlowo-usługową, warsztat, czy biuro.
Jak pokazują badania prowadzone przez instytuty specjalizujące się w analizie rynku, opisywany cel można osiągnąć o wiele szybciej oraz efektywniej sięgając po odpowiednie techniki budowania świadomości marki ( m.in. identyfikacja wizualna – logo, branding). W niniejszym artykule wyjaśnimy pokrótce czym jest świadomość marki oraz jak skutecznie utwierdzić klientów w przekonaniu, że to właśnie nasze przedsiębiorstwo góruje nad innymi działającymi w danej branży.
Jak wyjaśniają nam specjaliści z krakowskiej firmy Łobzowska Studio, sam termin jest bezpośrednim tłumaczeniem angielskiego złożenia brand awareness i odnosi się do uświadamiania potencjalnych nabywców lub interesantów o fakcie istnienia danej marki, jak również – tworzenia jej pozytywnego wizerunku. Warto w tym miejscu nadmienić, że w przypadku każdego potencjalnego klienta wyróżnić możemy dwa rodzaje świadomości – spontaniczną i natychmiastową. Pierwsza z nich jest pojęciem o wiele szerszym i odnosi się do zakresu marek, które dana osoba rozważy pragnąc nabyć produkt lub skorzystać z określonej usługi. Najczęściej ilość firm rozpatrywanych przez konsumenta waha się w przedziale od trzech do pięciu. O wiele istotniejsze dla speców od marketingu trudniących się budowaniem świadomości marki jest wykreowanie świadomości natychmiastowej, jako że to właśnie ona odpowiada za błyskawiczne kojarzenie określonego pola działalności z jedną, wybraną marką.
Osiągnięcie rzeczonego celu jest zadaniem niezwykle skomplikowanym, jako że wymaga zastosowania rozlicznych taktyk promocyjnych i informacyjnych sprawiających, że niezdecydowany nabywca ostatecznie podejmie decyzję o skierowaniu się ze swoim problemem właśnie do naszej firmy. Kluczowymi filarami właściwie prowadzonej kampanii kreującej świadomość marki jest unikatowe, wyróżniające się logo, chwytliwe hasło reklamowe, interesujący układ udostępnianych materiałów promocyjnych, jak również ujednolicenie znaków towarowych. W erze wszechobecnej komputeryzacji, nie bez znaczenia jest także obecność w mediach społecznościowych i zwiększanie zainteresowania odbiorców działalnością przedsiębiorstwa przy pomocy kanałów cyfrowych. Dane statystyczne wskazują, że obecnie coraz mniejszą popularnością cieszą się media tradycyjne, takie jak chociażby prasa czy telewizja. Aby zaistnieć w branży konieczne jest stworzenie i regularne aktualizowanie treści w ramach Fanpage na witrynie Facebook, prezentowanie produktów lub usług przy pomocy platformy Instagram, czy w końcu – regularne informowanie odbiorców o promocjach i przecenach poprzez portal Twitter. Jeżeli wszystkie te działania zostaną przeprowadzone w sposób właściwy, możemy mieć pewność, że klienci bez zastanowienia skontaktują się z naszym przedsiębiorstwem w sytuacji, gdy potrzebować będą produktu lub usługi wchodzących w zakres działalności naszej działalności gospodarczej.