Magazyny w sklepach internetowych

0
Magazyny w sklepach internetowych

Oczywiście niezależnie od tego czy jest to sklep internetowy czy stacjonarny to najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie pełnego asortymentu pod ręką. Jenak są tez branże, gdzie brak produktów w magazynie jest normą i nie stanowi większego problemu dla klientów.

W przypadku sklepów stacjonarnych przykładem jest branża meblowa. Meble wprawdzie można obejrzeć na żywo w sklepie, ale na realizację zamówienia czeka się zwykle kilka dni. Poza tym niekiedy można wprowadzić niewielkie zmiany w ich wyglądzie. Podobnie bywa w aptekach, gdzie na specyficzne i rzadkie leki należy poczekać. Podobnie bardzo często jest w przypadku sklepów internetowych. Niekiedy sprzedawca posiada w magazynie tylko część sprzedawanych przez siebie produktów, zwykle są to bestsellery, które cieszą się największą popularnością Resztę sprowadza na zamówienie klientów. Konsumenci są do tego już przyzwyczajeni, ale chętniej wybierają te sklepy, gdzie na towar muszą czekać krócej.

W internecie działają tez e-sklepy, które doskonale radzą sobie bez posiadania towarów na stanie. Tak jest m.in. w przypadku sklepów oferujących produkty luksusowe. Niekiedy koszt magazynowania towaru mógłby bowiem być o wiele wyższy niż zyski pochodzące z jego sprzedaży. Bez magazynu nie mogą natomiast obejść się sklepy sprzedające różnego rodzaju prezenty i akcesoria. W końcu wiele osób przypomina sobie o prezentach w ostatniej chwili.

Dla sprzedawcy duże znaczenie ma czas. Im krócej magazynuje od u siebie towar, tym oczywiście dla niego lepiej. Jednak na ogół towar lepiej mieć na magazynie niż sprowadzać do go dopiero po zakupieniu go przez klienta. Niestety wciąż wiele osób, które rozpoczynają swoją przygodę z e-handlem decyduje się na początku na niekorzystanie z własnego magazynu. Zwykle nie przynosi to większych zysków, za wyjątkiem wspomnianych już wyjątkowych branż. Choć oczywiście trzeba też sobie zdawać sprawę jak wiele dzieli handel tradycyjny od handlu internetowego. W obu przypadkach różne czynniki decydują o sukcesie.

Sklep internetowy – jak założyć?

0
Sklep internetowy - jak założyć?

W Polsce rynek e-commerce ma się bardzo dobrze. Jak zatem założyć sklep internetowy? O czym warto wiedzieć planując wejście w e-biznes?

Na pewno założenie sklepu internetowego nie jest sprawą łatwą. Wprawdzie z technicznego punktu widzenia nie musi wymagać znacznych nakładów inwestycyjnych, ale to tylko początek działań. Kluczem do sukcesu jest oczywiście przede wszystkim dobry pomysł. Dobrze jest go również skonfrontować z rzeczywistością. Warto więc sprawdzić konkurencję oraz zrobić rozeznanie rynku. To podstawy e-commerce. Na samym wstępnie można również przygotować wstępną strategię marketingową, w której powinny znaleźć się takie elementy jak finansowanie, grupa docelowa, produkty, logistyka, obsługa klienta, reklama i wiele innych. Takiej strategii nie trzeba się później kurczowo trzymać, ale pomaga ona podczas kolejnych etapów rozwoju biznesu.

Każdy sklep internetowy musi też posiadać odpowiednią nazwę, najlepiej niedługą, która łatwo się daje zapamiętać i dostosowaną do danego biznesu. Warto poświęcić na to nieco więcej czasu, bo to w dużej mierze decyduje o sukcesie lub porażce sklepu. Później przychodzi czas na założenie działalności gospodarczej. To dla wielu osób etap trudny. W Polsce konieczne jest zarejestrowanie firmy w urzędzie miasta, zdobycie REGON-u w US, założenie firmowego konta bankowego, zamówienie pieczątki, zarejestrowanie numeru NIP oraz wybranie formy opodatkowania.

Jedną z trudniejszych decyzji jest wybranie oprogramowania do swojego sklepu. Rozwiązań jest w tym przypadku kilka. Można postawić m.in. na oprogramowanie darmowe, płatne lub stworzyć je od podstaw. Każda opcja ma swoje wady i zalety. Na początku dobrym pomysłem wydaje się zakup gotowego oprogramowania, oczywiście po wcześniejszym sprawdzeniu jego funkcjonalności. Wybór na rynku w tym zakresie jest coraz większy. Programy darmowe niestety często nie spełniają swojej roli, bo są wadliwe czy pełne błędów. Z kolei stworzenie własnego programu bywa na początku zbyt drogim rozwiązaniem.

Jakie oprogramowanie do sklepu internetowego?

Jakie oprogramowanie do sklepu internetowego?

Podczas zakładania sklepu internetowego trzeba m.in. wybrać odpowiednie oprogramowanie. Na szczęściu opcji jest w tym zakresie coraz więcej. Są to zarówno programy bezpłatne, jak i rozwiązania pisane w całości od podstaw. Jak zatem wybrać dobrze?

Dużą popularnością cieszą się na pewno oprogramowania bezpłatne Open-Source. Wystarczy je pobrać i zainstalować na własnym serwerze. Jednym z częściej wykorzystywanych programów jest PretaShop, który jest niezwykle intuicyjny i łatwy do ewentualnej rozbudowy. Kolejne moduły można zainstalować bez ingerowania w kod źródłowy. Innym rozwiązaniem jest oprogramowanie Magento. To chyba opcja najbardziej zaawansowana biorąc pod uwagę rozwiązania darmowe. Magento daje duże możliwości w zakresie rozbudowy sklepu i nie tylko. Jest też systemem bardzo stabilnym i funkcjonalnym. Kolejnym darmowym rozwiązaniem jest WooCommerce, a więc wtyczka do WordPressa.

Poza tym do dyspozycji pozostają oczywiście rozwiązania płatne. Jedną z popularniejszych opcji w tym przypadku jest Shoper – dobrze rozbudowany system z niemal 250 funkcjami. Poza tym klienci często decydują się na Click Shop – oprogramowanie Home.pl. Zostało ono przygotowane w taki sposób, aby sklep internetowy można było uruchomić przy jak najmniejszej liczbie formalności. Dlatego też do dyspozycji oprócz systemu sklepu są szablony maili i nie tylko. Wartą uwagi opcją wydaje się być także IAI Shop, a więc dość rozbudowane oprogramowanie zintegrowane z wieloma systemami zewnętrznymi, które ułatwiają i usprawniają sprzedaż online.

Jeszcze innym rozwiązaniem jest Sky-Shop, czyli oprogramowanie połączone z wieloma integracjami. Pozwala ono na uruchomienie własnego sklepu internetowego w ciągu zaledwie paru minut. Można go przetestować zupełnie za darmo przez okres 14 dni. Ponadto ciekawą opcją jest także Comarch ERP e-Sklep. To oprogramowanie oferowane w wersji usługowej oraz stacjonarnej do zainstalowania na serwerze. Umożliwia m.in. szybki eksport towarów do sklepu oraz pozwala na sprawne zarządzanie stanami magazynowymi.

Sklepy internetowe i ochrona danych osobowych

0

Jak trzeba postępować z danymi osobowymi aby było to zgodne z prawem? Jak można wykorzystywać je do email marketingu? O czym należy pamiętać prowadząc sklep online?

Okazuje się, że niemal 89% właścicieli sklepów internetowych w Polsce wykorzystuje w swoich działaniach email marketing. To bowiem najbardziej efektywna forma komunikowania się w sieci. Wiele osób dokonując zamówienia w sklepie podaje swoje dane osobowe, adres zamieszkania czy adres email. Takie dane oczywiście można wykorzystać do różnego rodzaju działań marketingowych, ale potrzebna jest do tego odpowiednia zgoda. Trzeba ponadto wcześniej uzyskać inną zgodę na przesyłanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej, tak jak mówi Ustawa o Świadczeniu Usług Drogą Elektroniczną.

W przypadku rejestracji w sklepie owe zgody należy pozyskać od klienta już na etapie zakładania konta. Co ciekawe, nie może to być obowiązkowe dla wszystkich osób, które chcą dokonać zakupu w danym sklepie. Zgody nie mogą być też domyślnie zaznaczone. Ponadto posiadany zbiór danych osobowych trzeba również zarejestrować w GIODO – Generalny Inspektor Danych Osobowych. Nie jest to jednak trudne i zajmuje kilka minut. Można zgłoszenie wysłać listem poleconym lub zrobić to online. Nieco więcej czasu zajmuje przygotowanie dwóch wymaganych dokumentów, które dotyczą tego w jaki sposób dane będą przetwarzane (Polityka Bezpieczeństwa oraz Instrukcja zarządzania systemem informatycznym). Ponadto jeśli dane osobowe znajdują cię na serwerach należących do innych podmiotów to trzeba zawrzeć z nimi odpowiednie umowy.

Warto też wiedzieć, że obecnie trwają dość intensywne prace na Forum Europejskim, których celem jest wydanie nowego rozporządzenia regulującego nowy zakres ochrony danych osobowych w UE. Właściciele wykorzystują bowiem nie tylko dane osobowe, ale i te dotyczące jego aktywności w danym sklepie. Wykorzystywane są one później do działań remarketingowych lub w czasie tworzenia rekomendacji produktów. Dlatego tak ważna w każdym sklepie jest polityka prywatności.

Reklama w internecie

0
Reklama w internecie

Reklama w internecie to doskonały sposób na rozreklamowanie nowego biznesu czy pozyskanie nowych klientów dla firmy z dłuższym stażem na rynku. Jak się jednak za to zabrać?

Kluczem do sukcesu jest oczywiście generowanie ruchu na stronie internetowej. Dobrze sprawdza się w tym przypadku reklama w wyszukiwarkach PCC, której koszy łatwo można zoptymalizować, a jej efekty są szybkie. Dobre efekty przynosi również SEO, a więc pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Jednak w tym przypadku na efekty trzeba już poczekać nieco dłużej. Poza tym oczywiście do dyspozycji pozostaje klasyczny email marketing oraz media społecznościowe.

Obecnie już niemal każda firma, która chce zaistnieć w świadomości odbiorców obecna jest na Facebooku. Sama obecność mediach społecznościowych nie przekłada się jednak na sprzedaż. Media tego typu lepiej sprawdzają się w działaniach PR. W celu pozyskania klientów lepiej zdecydować się na inne formy reklamy w sieci. Bardzo skuteczną metodą w tym zakresie jest email marketing. Mailowo przesłać można pełniejsze informacje, a poza tym posty na fb mają często ograniczony zakres i nie wyświetlają się wszystkim osobom.

Ogromne znaczenie obecnie ma także SEO – optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarek. Wszystko to ma na celu osiągnięcie stanu, kiedy na skutek naturalnego wyszukiwania dana strona będzie pokazywać się wysoko dla wybranych fraz i słów kluczowych. Na kolejnością wyszukiwania czuwają specjalne algorytmy Google, do których trzeba się dostosować. W tym celu modyfikuje się treść na stronie pod kątem wybranych fraz. Tworzone są też zmiany w samym kodzie witryny . SEO to proces pracochłonny, ale jednocześnie bardzo skuteczny. Pozycjonowanie można przeprowadzić samodzielnie lub zlecić to specjalnym agencjom.

Częstą formą reklamy w internecie jest też PPC – klient płaci tylko za jej kliknięcie. Jej efekty są w zasadzie błyskawiczne, przynajmniej w porównaniu z pozycjonowaniem. To jedna z wygodniejszych form reklamy, którą w łatwy sposób można zoptymalizować do swoich potrzeb.

Email marketing w sklepie online

0
Email marketing w sklepie online

Dzięki internetowi coraz więcej osób dokonuje zakupów online. E-handel zyskuje znaczną popularność i nie ma w tym nic dziwnego. Jednak prowadzenie efektywnej sprzedaży w sieci nie jest wcale takie łatwe. Różnice między handlem online i handlem tradycyjnym są ogromne. W przypadku sklepów internetowych doskonałym narzędziem do generowania zysków jest na przykład niezmiennie email marketing.

Oczywiście nie oznacza to, że ofertę mailowo można przesyłać do wszystkich. Samo zebranie adresów email oraz uzyskanie od ich właścicieli zgody na korespondencję to dopiero początek. Kluczem do sukcesu email marketingu jest analiza jego efektów. Dzięki prostym narzędziom można badać m.in. OR – procent otworzonych wiadomości czy CTR – współczynnik klikalności. Pozwala to na szybkie podjęcie odpowiedniej reakcji. To doskonała alternatywa dla klasycznej reklamy, gdzie za przekaz płaci się niezależnie od jego efektywności aż do końca danego okresu rozliczeniowego.

Okazuje się też, że każda wiadomość mailowa ma pewne charakterystyczne dla siebie wielkości. Dlatego też masowe wysyłanie maili zamienia się powoli w narzędzie analiz behawioralnych konsumentów. Pozwala to na analizę kto i jak zachował się po otworzeniu wiadomości email. Rola sprzedawcy w tym przypadku ogranicza się jedynie do przygotowania towarów do wysyłki oraz ich wysłania do klienta pod wskazany wcześniej adres. Wszystkie dane są analizowane i zbierane przez sam system, co sprawę bardzo upraszcza i przyspiesza.

Cały proces zbierania i analizowania zachowań konsumentów jest długotrwały. Jednak jego efektem jest personalizacja, która pozwala na dostarczanie konsumentom tego czego w danym momencie oczekują. Nie ogranicza się ona już tylko do podania imienia w tytule wiadomości, ale do przedstawienia mu specjalnie dla niego przygotowanej oferty. Dzięki temu każdy klient czuje się wyjątkowy i jedyny w swoim rodzaju, co sprawia, że chętniej dokonuje zakupu w danym sklepie. Wpływa to oczywiście w dużym stopniu na wzrost sprzedaży.

Sklep internetowy – pomysł na biznes

Sklep internetowy - pomysł na biznes

Wiele osób myśli o założeniu własnego sklepu. Jednak niektórych przeraża konieczność wynajmowania lokalu i jego urządzenie. Dla nich alternatywą jest sklep internetowy. Aby rozpocząć działalność tego rodzaju wcale nie trzeba mieć fortuny.

Handel przez internet staje się coraz popularniejszy. Ludzie mają bowiem coraz mniej czasu na chodzenie po sklepach. Tymczasem zakupy w sieci są wygodne, szybkie i tanie. Z roku na rok e-commerce osiąga więc coraz lepsze wyniki. Założenie sklepu online wcale nie jest trudne i nie wymaga wielkich nakładów finansowych. Na początku warto jednak dobrze przemyśleć charakter ewentualnego biznesu. Pomysłów może być wiele, ale oczywiście nie wszystkie gwarantują sukces. Dobrze jest znaleźć niszę, która zapewni obrót oraz zarobek.

Kolejną kwestią jest zakres asortymentu. To ważne, gdyż na samym początku określa się też grupę docelową w celu zaplanowania promocji. Później przychodzi czas na nawiązanie kontaktu z dostawcami. Można to zrobić także przez internet. Forma współpracy jest zwykle do ustalenia. Najczęściej kupuje się większą partię towaru i ją później uzupełnia w razie potrzeby. Jeszcze innym rozwiązaniem jest dropshipping, a więc wysyłanie towaru do klienta prosto z hurtowni. To oznacza jednak dzielnie się prowizją.

Największym problemem w większości przypadków jest jednak kupno odpowiedniego oprogramowania. Można kupić program już gotowy, postawić na rozwiązanie darmowe (rozwiązanie najtańsze) czy zamówienie indywidualnego oprogramowania. Ostatni sposób jest zdecydowanie najdroższy. Biznes można prowadzić z domu, ale w przypadku większych obrotów zwykle konieczne jest już zatrudnienie dodatkowego pracownika oraz wynajęcie lokalu na magazyn. W tym przypadku lokalizacja nie jest już jednak tak ważna. Poza tym oczywiście trzeba zainwestować w reklamę tradycyjną i internetową. Warto również sprzedawać swoje produkty na aukcjach internetowych, gdyż przynosi to zwykle spore zyski. Trzeba przy tym pamiętać też, że w przypadku zakupów online klienci mają 14 dni na zwrot towaru.

Gdzie zbierać dane potencjalnych klientów?

Gdzie zbierać dane potencjalnych klientów?

Im więcej jest informacji o potencjalnych klientach, tym oczywiście lepiej. Można bowiem wówczas skuteczniej dostosować treść mailingów do ich potrzeb czy zainteresowań. Niestety wciąż wiele osób nie ma o tym pojęcia i nie wykorzystuje potencjału w tym drzemiącego.

Co ciekawe, zbieranie danych dobrze jest ograniczyć do dwóch podstawowych informacji – imienia i adresu email. Dłuższe formularze często budzą niechęć i nie są wypełniane. Inne dane można pozyskać na podstawie analizy ich decyzji. Pierwszym i podstawowym miejscem gdzie można pozyskiwać takie dane jest własna strona www. Dane podawane są m.in. poprzez formularz zapisu do newslettera. Powinien być on od razu widoczny na witrynie. Poza tym na wielu stronach znajduje się też formularz kontaktowy. Warto dodać tam zapytanie o zgodę na przetwarzanie danych osobowych.

W przypadku sklepów internetowych do klientów wysyłane są tzw. maile transakcyjne dotyczące realizacji danego zamówienia. W takich wiadomościach warto umieścić informację odnośnie możliwości zapisania się do newslettera. Taką informację można też umieścić w podpisie pod wiadomością email. Dobrym sposobem na pozyskiwanie danych osobowych, choć już mniej efektywnych jest wykorzystanie social media. Jednak w tym przypadku trzeba zainwestować w specjalną aplikację. Alternatywą dla aplikacji są konkursy w ramach social media właśnie.

Przy czym samo zebranie danych to nie wszystko. Podczas zapisywania się do newslettera klienci muszą wyrazić zgodę na przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną. Warto o tym pamiętać. Wprawdzie na mocy Ustawy o Ochronie Danych Osobowych adres email nie jest daną osobową, ale może się nią stać. Lepiej więc podejść do tego tematu rozważnie. Taką zgodę pozyskać można za pomocą regułek znajdujących się pod formularzami zapisy. To najlepszy sposób z punktu widzenia prawa.

Podczas tworzenia własnej bazy email warto dbać o jej czystość. Z czasem część adresów niestety wygasa. Dobrze jest to regularnie weryfikować. Poza tym odbiorcy muszą mieć też możliwość wypisania się z takiej listy.

Założenie bloga krok po kroku

0
Założenie bloga krok po kroku

Jeszcze jakiś czas temu blogi były tylko internetowymi pamiętnikami. Obecnie blogi mogą przynosić również spore zyski. Kluczem do sukcesu jest odpowiednia promocja.

Bloga firmowego łatwo można założyć m.in. za pomocą platformy WordPress. Powinien się on znajdować pod domeną firmową, lepiej też nie stawiać na platformy darmowe, które mogą w każdej chwili zniknąć. W sieci jest mnóstwo szablonów WordPress -darmowych i płatnych. Sam panel administracyjny dostępny jest w języku polskim i jest dość prosty w obsłudze. W razie potrzeby internauci chętnie służą pomocą.

Kluczem do sukcesu jest zwykle określenie grupy docelowej – statusu społecznego odbiorców, ich wykształcenia czy branży. Pisane teksty muszą być dla nich ciekawe. Poza tym pamiętać trzeba o odpowiednim formatowaniu – w sieci czyta się zupełnie inaczej niż w rzeczywistości. Internauci najbardziej lubią czytać artykuły w formie list np. 150 pomysłów czy top 10 produktów. Ponadto uwagę przyciągają procenty i liczby. Inną popularną formą jest poradnik – jak zrobić to czym tamto. Takie artykuły przyciągają uwagę. Warto stawiać na treści, które nie tracą na aktualności po kilku dniach.

Kolejną ważną kwestią jest oczywiście odpowiednia promocja bloga. W polskim internecie kilka możliwości jest. W przypadku dobrej jakości tekstów czasem wystarcza umieszczenie kilku linków na grupach dyskusyjnych, aby osiągnąć efekt wirusowy SEO. Poza tym artykuły dobrze jest tworzyć właśnie zgodnie z zasadami SEO. Niezmiennie warto też być obecnym w social media. To jeden z lepszych kanałów do promowania bloga.

W przypadku blogowania ważną kwestią jest też współpraca i wpisy gościnne. Warto też dołączyć do różnego rodzaju tematycznych grup na Facebooku i forach. Można pokusić się również o skorzystanie z możliwości Facebooka w wersji angielskojęzycznej. Przydatny bywa też system do email marketingu. Jednak aby pozyskiwać adresy email swoich odbiorców trzeba im wcześniej zaoferować coś naprawdę wartościowego, aby poczuli chęć podzielenia się z nimi.

Dropshipping – co i jak?

0
Dropshipping - co i jak?

Drpshipping to specyficzny model logistyczny sprzedaży internetowej, który polega na przenoszeniu procesu wysyłki na dostawcę. W tym przypadku rola sklepu internetowego ogranicza się jedynie do zbierania zamówień oraz ich przesyłanie do dostawcy. To on wysyła natomiast towar do klienta. Dropshipping wydaje się więc być niejako opcją typu win-win. Hurtownia nie musi martwić o dystrybucję swojego towaru, a sprzedawca wysyłką towaru do klienta.

Aby rozpocząć współpracę na zasadzie dropshippingu trzeba oczywiście na wstępie znaleźć odpowiednią hurtownię. W Polsce niestety wciąż jeszcze niewiele hurtowni działa na takiej zasadzie. Umowa podpisywana jest zwykle w formie elektronicznej. Przed jej podpisaniem warto jeszcze sprawdzić ceny oferowane przez hurtownię i je zweryfikować. Do wyboru pozostaje też model sprzedaży. Opcje są w zasadzie dwie. Można pokusić się o sprzedaż za pomocą portalów aukcyjnych lub sklepu internetowego. Każde rozwiązanie ma oczywiście swoje wady i zalety. Poza tym należy też pomyśleć o reklamie. Do hurtowni należy tylko wysyłka zamówionego towaru o klienta, a więc etap końcowy realizowania zamówienia.

W praktyce nie jest to oczywiście takie proste. Tak naprawdę jedyna różnica między taką formą sprzedaży a posiadaniem sklepu online jest fakt, że produkty nie znajdują się fizycznie na magazynie sklepu. Pracy jest więc tyle samo. Można w ten sposób jednak także sporo zarobić. Kluczem do sukcesu jest odpowiednia reklama w sieci, o ile hurtownia będzie rzetelna i uczciwa. W miarę rozwijania się biznesu warto też pomyśleć jednak o założeniu własnego magazynu. Wysyłanie towaru od siebie, a nie od hurtowni również ma sporo zalet. Przede wszystkim w przypadku dropshippingu sprzedawca jest uzależniony w dużej mierze od hurtowni. Czasem może dojść do sytuacji, że klient będzie musiał czekać na zamówiony towar dłuższy okres czasu. To najczęściej kończy się niestety jego utratą. Osoby dokonujące zakupów w sieci cenią sobie przede wszystkim szybkość wysyłki.

Zobacz też