Sklep internetowy – pomysł na biznes

Sklep internetowy - pomysł na biznes

Wiele osób myśli o założeniu własnego sklepu. Jednak niektórych przeraża konieczność wynajmowania lokalu i jego urządzenie. Dla nich alternatywą jest sklep internetowy. Aby rozpocząć działalność tego rodzaju wcale nie trzeba mieć fortuny.

Handel przez internet staje się coraz popularniejszy. Ludzie mają bowiem coraz mniej czasu na chodzenie po sklepach. Tymczasem zakupy w sieci są wygodne, szybkie i tanie. Z roku na rok e-commerce osiąga więc coraz lepsze wyniki. Założenie sklepu online wcale nie jest trudne i nie wymaga wielkich nakładów finansowych. Na początku warto jednak dobrze przemyśleć charakter ewentualnego biznesu. Pomysłów może być wiele, ale oczywiście nie wszystkie gwarantują sukces. Dobrze jest znaleźć niszę, która zapewni obrót oraz zarobek.

Kolejną kwestią jest zakres asortymentu. To ważne, gdyż na samym początku określa się też grupę docelową w celu zaplanowania promocji. Później przychodzi czas na nawiązanie kontaktu z dostawcami. Można to zrobić także przez internet. Forma współpracy jest zwykle do ustalenia. Najczęściej kupuje się większą partię towaru i ją później uzupełnia w razie potrzeby. Jeszcze innym rozwiązaniem jest dropshipping, a więc wysyłanie towaru do klienta prosto z hurtowni. To oznacza jednak dzielnie się prowizją.

Największym problemem w większości przypadków jest jednak kupno odpowiedniego oprogramowania. Można kupić program już gotowy, postawić na rozwiązanie darmowe (rozwiązanie najtańsze) czy zamówienie indywidualnego oprogramowania. Ostatni sposób jest zdecydowanie najdroższy. Biznes można prowadzić z domu, ale w przypadku większych obrotów zwykle konieczne jest już zatrudnienie dodatkowego pracownika oraz wynajęcie lokalu na magazyn. W tym przypadku lokalizacja nie jest już jednak tak ważna. Poza tym oczywiście trzeba zainwestować w reklamę tradycyjną i internetową. Warto również sprzedawać swoje produkty na aukcjach internetowych, gdyż przynosi to zwykle spore zyski. Trzeba przy tym pamiętać też, że w przypadku zakupów online klienci mają 14 dni na zwrot towaru.

Gdzie zbierać dane potencjalnych klientów?

Gdzie zbierać dane potencjalnych klientów?

Im więcej jest informacji o potencjalnych klientach, tym oczywiście lepiej. Można bowiem wówczas skuteczniej dostosować treść mailingów do ich potrzeb czy zainteresowań. Niestety wciąż wiele osób nie ma o tym pojęcia i nie wykorzystuje potencjału w tym drzemiącego.

Co ciekawe, zbieranie danych dobrze jest ograniczyć do dwóch podstawowych informacji – imienia i adresu email. Dłuższe formularze często budzą niechęć i nie są wypełniane. Inne dane można pozyskać na podstawie analizy ich decyzji. Pierwszym i podstawowym miejscem gdzie można pozyskiwać takie dane jest własna strona www. Dane podawane są m.in. poprzez formularz zapisu do newslettera. Powinien być on od razu widoczny na witrynie. Poza tym na wielu stronach znajduje się też formularz kontaktowy. Warto dodać tam zapytanie o zgodę na przetwarzanie danych osobowych.

W przypadku sklepów internetowych do klientów wysyłane są tzw. maile transakcyjne dotyczące realizacji danego zamówienia. W takich wiadomościach warto umieścić informację odnośnie możliwości zapisania się do newslettera. Taką informację można też umieścić w podpisie pod wiadomością email. Dobrym sposobem na pozyskiwanie danych osobowych, choć już mniej efektywnych jest wykorzystanie social media. Jednak w tym przypadku trzeba zainwestować w specjalną aplikację. Alternatywą dla aplikacji są konkursy w ramach social media właśnie.

Przy czym samo zebranie danych to nie wszystko. Podczas zapisywania się do newslettera klienci muszą wyrazić zgodę na przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną. Warto o tym pamiętać. Wprawdzie na mocy Ustawy o Ochronie Danych Osobowych adres email nie jest daną osobową, ale może się nią stać. Lepiej więc podejść do tego tematu rozważnie. Taką zgodę pozyskać można za pomocą regułek znajdujących się pod formularzami zapisy. To najlepszy sposób z punktu widzenia prawa.

Podczas tworzenia własnej bazy email warto dbać o jej czystość. Z czasem część adresów niestety wygasa. Dobrze jest to regularnie weryfikować. Poza tym odbiorcy muszą mieć też możliwość wypisania się z takiej listy.

Założenie bloga krok po kroku

0
Założenie bloga krok po kroku

Jeszcze jakiś czas temu blogi były tylko internetowymi pamiętnikami. Obecnie blogi mogą przynosić również spore zyski. Kluczem do sukcesu jest odpowiednia promocja.

Bloga firmowego łatwo można założyć m.in. za pomocą platformy WordPress. Powinien się on znajdować pod domeną firmową, lepiej też nie stawiać na platformy darmowe, które mogą w każdej chwili zniknąć. W sieci jest mnóstwo szablonów WordPress -darmowych i płatnych. Sam panel administracyjny dostępny jest w języku polskim i jest dość prosty w obsłudze. W razie potrzeby internauci chętnie służą pomocą.

Kluczem do sukcesu jest zwykle określenie grupy docelowej – statusu społecznego odbiorców, ich wykształcenia czy branży. Pisane teksty muszą być dla nich ciekawe. Poza tym pamiętać trzeba o odpowiednim formatowaniu – w sieci czyta się zupełnie inaczej niż w rzeczywistości. Internauci najbardziej lubią czytać artykuły w formie list np. 150 pomysłów czy top 10 produktów. Ponadto uwagę przyciągają procenty i liczby. Inną popularną formą jest poradnik – jak zrobić to czym tamto. Takie artykuły przyciągają uwagę. Warto stawiać na treści, które nie tracą na aktualności po kilku dniach.

Kolejną ważną kwestią jest oczywiście odpowiednia promocja bloga. W polskim internecie kilka możliwości jest. W przypadku dobrej jakości tekstów czasem wystarcza umieszczenie kilku linków na grupach dyskusyjnych, aby osiągnąć efekt wirusowy SEO. Poza tym artykuły dobrze jest tworzyć właśnie zgodnie z zasadami SEO. Niezmiennie warto też być obecnym w social media. To jeden z lepszych kanałów do promowania bloga.

W przypadku blogowania ważną kwestią jest też współpraca i wpisy gościnne. Warto też dołączyć do różnego rodzaju tematycznych grup na Facebooku i forach. Można pokusić się również o skorzystanie z możliwości Facebooka w wersji angielskojęzycznej. Przydatny bywa też system do email marketingu. Jednak aby pozyskiwać adresy email swoich odbiorców trzeba im wcześniej zaoferować coś naprawdę wartościowego, aby poczuli chęć podzielenia się z nimi.

Dropshipping – co i jak?

0
Dropshipping - co i jak?

Drpshipping to specyficzny model logistyczny sprzedaży internetowej, który polega na przenoszeniu procesu wysyłki na dostawcę. W tym przypadku rola sklepu internetowego ogranicza się jedynie do zbierania zamówień oraz ich przesyłanie do dostawcy. To on wysyła natomiast towar do klienta. Dropshipping wydaje się więc być niejako opcją typu win-win. Hurtownia nie musi martwić o dystrybucję swojego towaru, a sprzedawca wysyłką towaru do klienta.

Aby rozpocząć współpracę na zasadzie dropshippingu trzeba oczywiście na wstępie znaleźć odpowiednią hurtownię. W Polsce niestety wciąż jeszcze niewiele hurtowni działa na takiej zasadzie. Umowa podpisywana jest zwykle w formie elektronicznej. Przed jej podpisaniem warto jeszcze sprawdzić ceny oferowane przez hurtownię i je zweryfikować. Do wyboru pozostaje też model sprzedaży. Opcje są w zasadzie dwie. Można pokusić się o sprzedaż za pomocą portalów aukcyjnych lub sklepu internetowego. Każde rozwiązanie ma oczywiście swoje wady i zalety. Poza tym należy też pomyśleć o reklamie. Do hurtowni należy tylko wysyłka zamówionego towaru o klienta, a więc etap końcowy realizowania zamówienia.

W praktyce nie jest to oczywiście takie proste. Tak naprawdę jedyna różnica między taką formą sprzedaży a posiadaniem sklepu online jest fakt, że produkty nie znajdują się fizycznie na magazynie sklepu. Pracy jest więc tyle samo. Można w ten sposób jednak także sporo zarobić. Kluczem do sukcesu jest odpowiednia reklama w sieci, o ile hurtownia będzie rzetelna i uczciwa. W miarę rozwijania się biznesu warto też pomyśleć jednak o założeniu własnego magazynu. Wysyłanie towaru od siebie, a nie od hurtowni również ma sporo zalet. Przede wszystkim w przypadku dropshippingu sprzedawca jest uzależniony w dużej mierze od hurtowni. Czasem może dojść do sytuacji, że klient będzie musiał czekać na zamówiony towar dłuższy okres czasu. To najczęściej kończy się niestety jego utratą. Osoby dokonujące zakupów w sieci cenią sobie przede wszystkim szybkość wysyłki.

Skuteczne prowadzenie sklepu internetowego

Skuteczne prowadzenie sklepu internetowego

Sklepy internetowe zyskują na popularności i nie ma w tym nic dziwnego. Wiele osób docenia tę formę zakupów z uwagi na jej szybkość i wygodę.Poza tym sklepy online wyposażone są w specjalne certyfikaty zabezpieczeń, które chronią przed włamaniem w czasie dokonywania płatności.

W Polsce ogromną popularnością cieszy się też platforma handlowa Allegro. Jednak w tym przypadku niekiedy można trafić na nieuczciwych sprzedawców. Wprawdzie ich liczba cały czas spada, ale trzeba być przygotowanym także i na taką neutralność. Dlatego przed zakupem towaru należy zwrócić uwagę na liczbę komentarzy użytkowników pod danym sprzedawcą. Chociaż i to nie daje 100% pewności. W takie systemy oceniania na ogół nie są wyposażone sklepy internetowe. Konkurencja na tym polu jest coraz silniejsza.

Kluczem do sukcesu jest w tym przypadku uczciwość w stosunku do potencjalnych klientów. Sprzedawcy często sprzedawane produkty przedstawiają w bardzo korzystnym świetle, co nie zawsze ma pokrycie z rzeczywistością. W razie pomyłki do klienta warto napisać lub zadzwonić z przeprosinami. Nawet jeśli klient już nie wróci do sklepu to przynajmniej nie wystawi mu negatywnej opinii w sieci. Poza tym warto w sklepie pozostawić jednak miejsce na wystawianie opinii. Jest to bardzo przydatne podczas pozyskiwania nowych klientów.

Poza tym trzeba obowiązkowo zainwestować w pozycjonowanie sklepu. W tym przypadku należy zadbać m.in. o unikalne opisy towaru. Klienci cenią sobie również szybką dostawę zamówionych produktów. Sprzedawcy najczęściej w tym zakresie uzależnieni są od firm kurierskich. W przypadku wysyłki znacznej ilości towaru warto podpisać stosowną umowę z kurierem. Wówczas ceny są o wiele bardziej atrakcyjne, a poza tym przesyłka dostarczana jest do klienta najczęściej w ciągu 24 godzin. Nieco dłużej jest zwykle w przypadku poczty polskiej.

Poza tym należy być w nieustannym kontakcie z klientami, a więc systematycznie odpowiadać na ich zapytania i maile. Liczy się szybkość, ale i jakość prowadzonej obsługi.

Jaki hosting dla sklepu online?

0
Jaki hosting dla sklepu online?

Podczas zakładania sklepu internetowego trzeba nie tylko wykupić dla niego odpowiednią domenę, która będzie wyróżniać go na tle konkurencji, ale i wybrać system sklepu lub zlecić profesjonalnej firmie stworzenie strony internetowej. Ponadto gotowy już sklep z wprowadzonymi produktami trzeba umieścić na serwerze. Tu pojawia się zwykle pytanie – jaki hosting na potrzeby sklepu internetowego wybrać?

Najtańsze usługi hostingowe skierowane są przede wszystkim do osób, które prowadzą strony w celach hobbistycznych. W przypadku e-sklepów, gdzie początkowo produktów nie ma zbyt wiele nie trzeba jeszcze inwestować w dedykowaną usługę serwerową. Doskonale sprawdza się bowiem hosting wirtualny. Jest on stosunkowo tani, a przy tym klient zyskuje opiekę administracyjną i gotowy panel do zarządzania daną usługą. Niestety moc obliczeniowa i przestrzeń serwerowa nie pozostaje tylko i wyłącznie do jego dyspozycji. W momencie kiedy sklep internetowy zaczyna sobie lepiej radzić można zdecydować się już na hosting VPS – Virtual Private Server. Takie rozwiązanie jest coraz popularniejsze.

Takie konto hostingowe pozwala m.in na uzyskanie pewnych zasobów serwera, który obsługuje także innych klientów. Moc obliczeniowa, przydzielony transfer czy przestrzeń dyskowa są wówczas uzależnione do tego jaki pakiet został wybrany. W usłudze VPS w przeciwieństwie do wirtualnego serwera klient jest oddzielony od innych. Ma swoje oprogramowanie oraz system operacyjny. Otrzymuje też gwarancję pewnych parametrów serwera.

Największe e-sklepy, które mają tysiące użytkowników i produktów dziennie wymagają już serwerów dedykowanych. To niezawodne hostingi, elastyczne pod względem systemu operacyjnego i oprogramowania. Są też bardzo wydajne, gdyż cała moc obliczeniowa skierowana jest na potrzeby jednego klienta. Poza tym można je w dowolny sposób konfigurować i dostosowywać do swoich potrzeb. Jenak jest to oczywiście rozwiązanie ze wszystkich trzech najdroższe. Nie każdy więc może sobie na nie już na początku pozwolić.

Regulamin sklepu internetowego

0
Regulamin sklepu internetowego

Regulamin w sklepie internetowy to w zasadzie podstawa. Powinny znaleźć się tam odpowiedzi na większość pytań, które związane są z prowadzeniem sklepu oraz sprzedażą produktów. To tam sprzedawca określa prawa i obowiązki obu stron transakcji. Dobry regulamin nie tylko zabezpiecza interesy sprzedawcy przed ewentualnymi pozwami za klauzule niedozwolone, ale i wzmacnia zaufanie ze strony klientów i wpływa na sprzedaż.

Sprzedawca musi w regulaminie spełnić wiele obowiązków informacyjnych wobec klientów. Są one zawarte w kilku przepisach. Przede wszystkim regulamin sklepu internetowego powinien uwzględniać wymogi informacyjne, które wynikają z kodeksu cywilnego z roku 1964, ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z 2002 roku, ustawy o ochronie danych osobowych z roku 1997, ustawy o prawach konsumenta z roku 2014 itd. Dobry regulamin nie tylko zabezpiecza bezpieczeństwo sprzedawcy, ale i wzmacnia jego wiarygodność w oczach klientów. Oszczędza też jego czas, który musiałby poświęcić na odpowiadanie na pytania ze strony klientów.

Wiele osób zadaje sobie pytanie czy zdecydować się na gotowy już wzór regulaminu czy stworzyć go indywidualnie. Wpływ na to ma na pewno wiele czynników – cena, bezpieczeństwo, kompleksowość, czas przygotowania. Oczywiście najlepszym wyjściem wydaje się być regulamin dopasowany do potrzeb, ale dobrze sprawdza się na ogół także dobrze przygotowany wzór z praktycznymi objaśnieniami. Wiele zależy od budżetu jakim dysponuje przedsiębiorca oraz czasem jaki ma na przygotowanie regulaminu.

Na pewno rozwiązania dedykowane są droższe niż gotowe wzory, ale czasem nie ma potrzeby sięgania po nie. Zwykle najważniejszą kwestą jest bezpieczeństwo oraz kompleksowość. Dobrze napisany regulamin sklepu internetowego obejmuje swoim zakresem tematycznym wszystkie istotne kwestie, w tym także te dotyczące reklamacji czy ewentualnego zwrotu towaru. Im mniej pozostawia pola do interpretacji, tym lepiej, gdyż chroni to obie strony przed wszelkiego rodzaju problemami podczas przeprowadzania transakcji.

Certyfikaty w sklepach internetowych

0
Certyfikaty w sklepach internetowych

Certyfikat SSL to kryptograficzne zabezpieczenie transmisji danych. Bez niego przesyłane dane są otwarte, a ich przejęcie czy zmiana jest łatwa do przeprowadzenia. Dzięki certyfikatowi SSL transmisja danych odbywa się natomiast w sposób zaszyfrowany. Osoba trzecia nie może więc takich danych podejrzeć.

Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące danych osobowych dają przedsiębiorcom w wielu kwestiach sporo swobody. Jednak w ustawie można przeczytać, że administrator danych jest zobowiązany do zastosowania środków organizacyjnych i technicznych, zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych itd. W takiej sytuacji certyfikat SSL z różnych względów wydaje się być rozwiązaniem najlepszym.

Jednak certyfikat ten stosowany jest nie tylko do ochrony danych klientów. Wymaganie kryptograficzne jest wymagane w przypadku logowania się pracowników sklepu do jego panelu. Zresztą wyszukiwarka Google już teraz strony internetowe, które zawierają formularze czy płatności, a nie posiadają certyfikatu SSL oznacza jako niebezpieczne dla użytkowników. Twórcy przeglądarki Chrome planują zadbać o bezpieczeństwo internautów i ostrzegać ich o stronach, które nie mają zaszyfrowanego połączenia https.

Ostatnio głośno jest o karach za nieposiadanie certyfikatu SSL. Jest to raczej próba oszusta niż prawda i przedsiębiorcy wcale nie muszą się bać ewentualnych kar. Jednak nie zmienia to faktu, że wspomniany już certyfikat SSL warto mieć i stosować, dla swojego własnego bezpieczeństwa oraz dla bezpieczeństwa klientów sklepu. Poza tym tylko w ten sposób już niedługo będzie można uniknąć kar stosowanych przez popularne przeglądarki internetowe. Za sprawą certyfikatu dana strona zostaje oznaczona w widoczny sposób jako bezpieczna (zielony pasek w adresie url). Warto wiedzieć, że strony internetowe posiadające stosowny certyfikat bezpieczeństwa znajdują się wyżej w wyszukiwarce. Jest to bowiem jeden z podstawowych już algorytmów wyszukiwarki Google, który wpływa na pozycję strony w sieci .

Skąd wziąć dostawców do sklepu internetowego?

0
Skąd wziąć dostawców do sklepu internetowego?

Osoby, które chcą rozpocząć swoją działalność w formie sklepu internetowego muszą oczywiście znaleźć najpierw odpowiednich dostawców towaru. W tym przypadku najpierw trzeba zastanowić się nad ewentualnym asortymentem.

Dobry dostawca w przypadku sklepów online to zwykle klucz do sukcesu. Sklep internetowy nie ma bowiem prawa bytu, jeśli towary nie są dostępne w dobrej cenie i szybko. Ogromne znaczenie ma przede wszystkim szybkość realizowania zamówienie. Tymczasem sklepy internetowe na ogół nie posiadają własnych, dużych magazynów. Zwykle zamawiane są u dostawcy już po złożeniu zamówienia przez klienta. Tymczasem klientom bardzo często zależy na szybkiej wysyłce opłaconego towaru.

Ofertę potencjalnych dostawców można w łatwy sposób zdobyć za pomocą serwisów internetowych, forów, grup tematycznych czy blogów. Dobrze jest zapoznać się z różnego rodzaju serwisami branżowymi. Tam zresztą można od razu nawiązać szybki kontakt z daną firmą. Najczęściej w przypadku sklepów internetowych dostawcami są hurtownie oraz dystrybutorzy firmowi większych marek. Poza tym można też nawiązać współpracę z dostawcami zagranicznymi z Chin czy Tajlandii. Jednak w takiej sytuacji warto zadbać o możliwość zwrotu uszkodzonego towaru. W czasie tak długiej podróży o różnego rodzaju wypadki nie jest trudno.

Dla sklepów internetowych, które dopiero wchodzą na rynek korzystnym rozwiązaniem może być także usługa dropshippingu. W takiej sytuacji w momencie złożenia zamówienia to nie sklep, a hurtownia wysyła zamówiony towar do klienta. W ten sposób w znacznym stopniu można między innymi obniżyć koszty logistyczne. Poza tym podczas nawiązywania kontaktu z potencjalnymi dostawcami trzeba przygotować się na negocjacje odnośnie cen towaru. Nigdy nie należy godzić się na pierwszą zaproponowaną cenę, jaką podaje hurtownik czy inny dostawca. W przypadku składania większych zamówień czy długotrwałej współpracy można zwykle liczyć na atrakcyjne rabaty cenowe. Wówczas cena jednostkowa produktów znacznie spada.

Reklamowanie sklepu internetowego na Facebooku

0
Reklamowanie sklepu internetowego na Facebooku

Obecnie każdy liczący się sklep internetowy powinien posiadać własny fanpage na Facebooku. Można to zrobić oczywiście całkowicie za darmo. Takie konto ma na celu promowanie sklepu. Poza tym oferuje dostęp do wielu ciekawych statystyk i nie tylko.

Samo stworzenie fanpage’a jest bardzo proste. Wystarczy skorzystać z przeznaczonego do tego zadania kreatora. Dzięki temu rozwiązaniu można w jednym miejscu gromadzić wszystkich potencjalnych klientów danego sklepu internetowego. Można do nich regularnie wysyłać informacje o promocjach czy konkursach. Za sprawą dobrze przygotowanej treści można trafić do bardzo szerokiej grupy odbiorców. Poza tym w przeciwieństwie od np. newslettera treści wyświetlają się wszystkim osobom, przez co wiele osób na danym sklep może natrafić zupełnie przypadkowo.

Poza tym skorzystać można również z opcji płatnej reklamy na Facebooku. Serwis oferuje w tym zakresie naprawdę wiele możliwości. Można m.in. określić dokładną grupę docelową potencjalnych klientów. W ten sposób reklama staje się o wiele bardziej skuteczna. Nie trzeba też od razu inwestować w nią ogromnych środków finansowych. Reklama to świetny sposób na pozyskanie nowych fanów i potencjalnych klientów. Z kolei w przypadku już zdobytych klientów można im zaoferować możliwość regularnego otrzymywania informacji odnośnie promocji.

Wiele osób decyduje się polubić dany fanpage z uwagi na możliwość otrzymywania informacji o kuponach rabatowych czy ciekawych promocjach. Od niedawna Facebook za sprawą funkcji „oferty” pozwala na rozdawanie kuponów rabatowych. To jeden z ciekawszych i skuteczniejszych sposobów na pozyskiwanie i utrzymywanie klientów. Dużą popularnością cieszą się też z reguły konkursy prowadzone na fanpage’u. Rozdając kilka upominków można dotrzeć do bardzo szerokiej grupy odbiorców.

Działania na portalach społecznościowych można prowadzić samodzielnie, co jest rozwiązaniem oczywiście najtańszym. Z drugiej strony na rynku nie brak doświadczonych agencji, które zajmują się tym profesjonalnie.

Zobacz też